Mijn hondenbaan

Hier kun je alles lezen over mijn geweldige hondenbaan; dingen die ik meemaak, bedenk, alles over het honden uitlaten, honden verzorgen, katten verzorgen en over mijn eigen bedrijf is hier te vinden.

Huisdierenservice Bobbie & Co


zondag 18 augustus 2013

De niet zo kleine Daantje

Zoals ik in mijn vorige blog al schreef, ving ik vroeger honden op bij mij thuis als de baasjes moesten werken. De eerste hond die hier structureel gebruik van ging maken was Daantje. De naam klinkt als een kleine hond, maar niets is minder waar: Ze is een mooie forse Bull Mastiff. Nu dan tenminste, want toen ze net bij me kwam was ze net drie maandjes oud.


Met onze Sammie verschilt het iets meer dan een maand, dus ze zijn samen opgegroeid. In het begin kwam Daantje drie dagen bij ons, later werd dit zelfs uitgebreid tot vier. Ik kan dus zeggen dat ik Daantje erg goed ken, en het is een leuke hond.  Ook is ze voor vele opvanghonden een 'grote zus' geweest.

Door de jaren heen hebben we heel veel met haar meegemaakt.
De oudste labrador, Mika, hebben we ooit - tot onze spijt - geleerd hoe ze de deur moest openen. Daantje kreeg dit trucje snel door en dus begon zij ook deuren open te maken. Daar hoorde dus ook de voordeur bij.... Dus soms zat ik op de computer, om ineens op te merken dat alle honden weg waren. Dan had Daantje de voordeur opengemaakt en waren ze lekker in de tuin aan het spelen.
Maar toen Daantje in de pubertijd kwam, kwam ze niet meer zomaar terug. Weglopen als ze moest komen werd een erg leuk spelletje, en dit deed ze ook als de baasjes haar op kwamen halen. Wat zullen onze buren gelachen hebben, de baasjes werken namelijk bij de bank, dus dan liep er een man in pak door de tuin achter haar aan - die, als het had gekund, keihard had geschaterd van de pret. 
De eerste keer dat Daantje bij me bleef logeren zal ik ook nooit vergeten. De baasjes van Daantje zijn een jong stel, zij is erg gevoelig en hij is lekker nuchter. Dus toen zij Daantje wegbracht, had ze het - zeer begrijpelijk - behoorlijk moeilijk om weg te gaan. Ze zei dat ze vanuit Parijs nog wel zou bellen, later vertelde ze dat ze dit niet deed omdat ze dan terug zou willen.
Na het weekend kwamen ze thuis en in een lijn door Daantje ophalen. Ik deed de deur open, Daantje naast me. Meisje ging door haar hurken en riep heel blij: "Daaaantjeeeee!" En die keek even, draaide zich om en liep weer de woonkamer in. Daarna kwam ze gelukkig wel terug om te begroeten, maar het zag er behoorlijk grappig uit.


Een herinnering is minder leuk, maar wil ik toch - in overleg met de baasjes - hier neertypen als waarschuwing voor andere hondeneigenaren.
Op 23 december 2010 werd Daantje een jaar. Die dag kwam ze zoals gewoonlijk bij me. Ik moest even ergens naartoe, en werd ineens opgebeld door mijn moeder. 'Daantje is heel erg aan het overgeven, wil je thuiskomen?' Thuis bleek Daantje erg ziek te zijn. Ik belde de baasjes, om even te vragen waar het aan kon liggen. Baasje antwoordde nietsvermoedend dat Daantje twee repen chocola van tafel had gegrist. Bij mij begonnen alle alarambellen te rinkelen. Ik vroeg hem of hij wist dat chocola giftig was, en zelfs dodelijk kon zijn. Dit bleek hij niet te weten, hij reageerde dan ook erg aangeslagen op dit nieuws en is zo snel hij kon van zijn werk (in Zwolle) naar Steenwijk gereden. Het vrouwtje was die dag in Steenwijk en zij is met Daantje naar de dierenarts gegaan. Na een infuus ging het al snel beter met haar en gelukkig heeft ze het overleefd.
Later sprak ik hier met de dierenarts over en het bleek dat best veel mensen niet weten dat chocola giftig is voor honden. Nog minder mensen weten dat druiven, rozijnen en advocado ook giftig zijn.

Nu is Daantje een prachtige volwassen hond geworden, lief voor mens en dier. Wel is ze soms wat schrikkerig, dan heeft ze niet door dat ze heel groot is. Dat schijnt ook in het ras te zitten.
Daantje komt niet meer in de opvang, wel laat ik haar soms nog uit. Het blijft een ontzettend bijzondere hond.

Tot volgende week mensen, fijne dag nog!

Relax :)


Liefs, Bernadette

Geen opmerkingen:

Een reactie posten